Thursday, October 26, 2023

BERUBAHLAH ZUL SALLEH - BETTER LATE THAN NEVER


 Dari Abdullah bin Masud RA, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda,. Sesungguhnya orang-orang yang mati akan disiksa di dalam kuburannya, sampai binatang pun mampu mendengarkan suara mereka kecuali manusia dan jin.

Firman Allah swt dan sabda Rasulullah saw di dalam Al Quran dan hadis² mengatakan bahwa siksa kubur itu nyata.Musahabah diri kerana setelah kematian kita akan mengharungi satu perjalanan yang lebih panjang dan lama dari perjalanan kehidupan kita di dunia ini.Maka sebelum kematian itu tiba/terjadi,kita persiapkanlah diri dengan bekalan amalan.

Hasan Al-Bashri rahimahullah pernah berkata: "Wahai manusia, sesungguhnya aku tengah menasihati kalian, dan bukan berarti aku orang yang terbaik di antara kalian, bukan pula orang yang paling sholih diantara kalian. 

Andaikata seorang muslim tidak memberi nasihat kepada saudaranya kecuali setelah dirinya sempurna niscaya tidak akan ada pemberi nasihat. 

(Mawai'zh lil imam Al-Hasan Al-Bashri, 185) 🙏🙏

SELAGI BERNAFAS PINTU TAUBAT TETAP TERBUKA LUAS,INSHA ALLAH!

No comments:

Post a Comment

MULALAH MELANGKAH - BETTER LATE THAN NEVER

JANGANLAH KAMU BERPUTUS ASA DARI RAHMAT ALLAH Firman Allah Ta’ala: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُو...