Saturday, July 22, 2023

 hari ni usia dah 62.5 usia ku.Dah begitu jauh dan panjang perjalanan ku di dunia ini.Dah semakin hampir dengan titik penamatnya.Aduhaiiiii

Sebagai manusia biasa yang jahi dan lemah pastinya terkumpul begitu banyak dosa-dosa yang dirangkul dikumpul di sepanjang masa perjalanan itu.Pastinya sarat dengan dosa kecil dosa besar yang tanpa sengaja berlaku.Aduhaiii

Baki usia yang masih ada tetap rahsia Allah swt.Entah sebanyak mana yang masih ada sisanya.Namun yang pasti akan semakin mendikit seiring upaya juga semakin minima.

Mampukah aku untuk memaksimakan ibadah dikala upaya semakin minima ini?

Ibadah solat ku masih tak setimpal/tak seimbang dengan tahap usia ku.Masih ada lompang-lompangnya di sana sini,Masih tak memahami erti bacaandi dalam solat apatah lagi menggapai tahap kusyuk. 

Mengapa diwajibkan solat 5 kali sehari - Maghrib,Isya,Subu,Zohor dan Asar?

Syeikh Abdul Rahman Boti,Ulamak dari Syiria -Pencipta kita Allah swt amat rindukan hamba ciptaannya @ kita.Allah nak kita datang selalu bertemu Dia,Dimana? Di rumah Dia iaitu Masjid.

Allah swt wakilkan kepada Muazzin untuk azan memanggil hamba-hanmba NYA utuk datang bertemua DIA di masjid ... 5 kali dalam sehari.Waktu-waktu yang agak sukar untuk hamba NYA datang - Isya,Subuh dan Asar,dikurniakannya ganjaran pahala yang lebih berbanding Maghrib dan Zohor.

Persoalannya adakah respon kita setimpal dengan kerinduan dan kasih sayang Al Khalik itu? Kita abaikan saja laungan azan Muazzin - lebih suka solat sendiri malah ada yang tak solat pun.

Persoalan berikutnya ialah di kalangan yang rutin solatnya terjaga.Solat wajib dan solat sunat terjaga tidak culas walau satu waktu pun.

Pernah tak terfikir adakah solat kita ini terjaga sejak kita akil baligh sehinggalah ke detik ini? Jika tidak ertinya sedikit sebanyak ada yang telah ada yang kita culas.Telah ada waktu-waktu solat yang kita tak solat.Telah ada hutang solat kita dengan Allah swt.Hutang solat wajib di qada'

Qada' kan dulu solat-solat yang terhutang itu seiring dengan gahirahnya kita melakukan solat sunat waima solat malam @ tahajjud.

(Jika ada sesiapa pun yang mengatakan tak perlu qada' cukuplah sekadar istighfar berdoa minta ampun sahaja - orang itu berfahaman Wahabi)

Dah azan tu,yuk kita ke masjid - solat berjemaah!

No comments:

Post a Comment

MULALAH MELANGKAH - BETTER LATE THAN NEVER

JANGANLAH KAMU BERPUTUS ASA DARI RAHMAT ALLAH Firman Allah Ta’ala: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُو...