Friday, April 7, 2023

NUZULUL QURAN 17 RAMADHAN 1444H / 7 APRIL 2023M

MUSHAF AL QURAN CETAKAN DARI NEGARA SYRIA
** i like it **

Al-Quran diturunkan secara keselurunannya/kesemuanya dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia oleh Malaikat Jibril atas perintah Allah SWT pada malam Lailatul Qadar (hanya Allah swt yang tahu bilakah tarikhnya) dan diturunkan secara berperingkat-peringkat/sedikit demi sedikit  kepada Rasulullah saw melalui Malaikat Jibril juga atas perintah Allah swt bermula pada malam 17 Ramadhan.

Rujuk kitab-kitab Asbabun Nuzul untuk mengetahui sebab kenapa sesuatu ayat itu ditrunkan kepada Rasulullah saw di ketika itu. 

Ayat pertama diturunkan ialah;
Firman Allah
سبحانه وتعالى:

 بِسْمِ ٱللَّـهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

ٱقْرَأْ بِٱسْمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ ٱلْإِنسَـٰنَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ ٱقْرَأْ وَرَبُّكَ ٱلْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ ٱلْإِنسَـٰنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥

“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (1) Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; (2) Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, – (3) Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, – (4) Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (5).

 
[Surah Al-Alaq (96): Ayat 1-5].

No comments:

Post a Comment

MULALAH MELANGKAH - BETTER LATE THAN NEVER

JANGANLAH KAMU BERPUTUS ASA DARI RAHMAT ALLAH Firman Allah Ta’ala: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُو...