Saturday, July 9, 2022

"Saya kena kanser dulu mungkin sebab dosa tak jaga makan."​

 


Mesti ramai yang dah tahu saya pernah sakit teruk. Punca utamanya adalah tak jaga makan.​
Ya, saya makan macam-macam. Paling suka makan fish ball, fish cake, crab stick. Yong Tau Fu tu memang kesukaan betul.​
Satu ketika, perut saya membesar sikit. Demam, buang air besar berdarah. Batuk keluar darah. Ingatkan sebab banyak berceramah, suara kuat.​
Waktu bawa jemaah buat umrah, badan rasa lemah sangat. Saya minum air zam-zam dan berdoa.​
“Ya Allah. Kalaulah ada penyakit dalam badan aku ini, Kau keluarkanlah”. ​
Tiba di hotel, perut memulas. Pergi ke tandas, bukan najis yang keluar tapi darah lebih kurang dua gayung!​
Saya disahkan kanser Limfoma Stage 4 pada 31 Jan, 1 Februari saya lalui 5 jam pembedahan dan doktor berjaya keluarkan kanser seberat 1kg! Ngeri tuan-puan. Kanser usus pun ada sehingga 1.4 meter usus terpaksa dipotong. Antara yang terpanjang dalam sejarah. Sampai sekarang rasa tak selesa.​
Subhanallah. ​
Namun, saya tak merungut dan sentiasa bersangka baik pada Allah. Bahkan syukur dengan hikmah ujian sakit. ​
Sekarang bulan Ramadan ni, saya teringat semula dosa tak jaga makan ni. ​
Allah pesan dalam Al-Quran, pilih makanan yang halal dan baik. Halal dari segi sumbernya. Baik dari segi manfaat serta khasiatnya.​
Tapi begitulah. Kita manusia seringkali terlupa.​
Jadi, jom waktu berbuka dan sahur. Tengok semula apa makanan yang kita sediakan untuk keluarga.​
Untuk follower semua, ambillah tip pemakanan ini untuk elakkan terkena kanser atau disembuhkan daripada penyakit ini :​
1. MAKAN PAGI​
Makan pagi jangan tinggal, sahur jangan skip. Waktu pagi, asid nak ke perut, kalau tak makan akan jadi toksik.​
2. AMALKAN LEMON​
Bagus minum lemon waktu sahur atau makan epal. Makanan masam macam ni boleh neutralkan asid perut. ​
3. MAKAN BUAH SEBELUM MAKANAN BERAT​
Makan kurma, buah sebelum makanan berat. Zat-zat akan diserap dengan baik.​
4. JADIKAN BAWANG PUTIH BAHAN UTAMA DALAM MASAKAN.​
Ada anti-oksida. Jangan kisar hancur, ketuk-ketuk masuk dalam masakan.​
5. MINUM KOPI SEBELUM MAKAN.​
Minum waktu perut kosong. Kalau lepas makan, kopi akan serap khasiat makanan. Itu kaedahnya. ​
6. NANAS.​
Nanas bagus untuk pesakit kanser. Perubatan Islam gunakan untuk rawat kesan santau. ​
7. ELAKKAN GULA PUTIH.​
Ganti dengan gula sihat. 10-20 tahun dulu, waktu ceramah saya selalu sebut elakkan bagi anak gula-gula. Penyakit tak datang waktu kecil, ia jadi bila dah besar.​
8. ELAKKAN MEE SEGERA.​
Ini paling utama. Mee segera sebabkan sel kanser berkembang cepat. Memang sedap dan cepat, tapi sangat bahaya.​
Penyakit kanser ni sangat sakit tuan-puan. Saya dah alaminya. Adalah pembohong besar mereka yang kena kanser jika kata tak sakit. ​
Sakitnya masih terasa sampai hari ini dan kemudiannya, badan kita sangat lemah.​
Saya tak nak tuan-puan rasa apa yang saya rasa.​
Jom azam, Ramadan ni ubah cara makan kita ya. ​
Dengan puasa, jiwa kita jadi kuat. ​
Dengan puasa juga, badan kita jadi lebih sihat.

No comments:

Post a Comment

KITAB MAALIMUL ABRAR (PANDUAN AMALAN GOLONGAN ABRAR)

KITAB MAALIMUL ABRAR (PANDUAN AMALAN GOLONGAN ABRAR) Penyusun/Penerbit : Cikgu Sukarno bin Abdul Hamid Edisi terakhir : Oktober,2020 : RM90....